divendres, 5 de novembre de 2010

Oferir eines als alumnes per facilitar-los el treball en grup en línia

L'assignatura 5215 Introducció a la Informàtica és una optativa del pla antic que s’ofereix a totes les especialitats dels Estudis de Mestre. Com a part de l'avaluació, els alumnes han de fer diversos treballs en grup. Aquests estudiants disposen de poc temps per reunir-se físicament, ja que durant dos mesos del quadrimestre han de realitzar el practicum fora de la UIB; de manera que aquesta assignatura els ha facilitat poder treballar en grup mitjançant les eines telemàtiques.

El procés que se segueix per elaborar el treball en grup és el següent:

1) Per començar, els alumnes han de triar un tema, d'una llista de 25 que jo mateixa he elaborat, per desenvolupar-lo i donar-li format amb Google docs i Google sites. Per a això, empram l'eina wiki de Moodle. Així els alumnes s'hi poden apuntar des de qualsevol lloc i constitueixen el grup d’acord amb el tema elegit. Inicialment només han de posar el seu nom en una taula al costat del tema.




2) Enguany he creat una xarxa social privada a Grou.ps perquè es puguin comunicar entre si. Els alumnes creen els seus propis subgrups a la xarxa social (un membre del grup el crea, convida a participar-hi els altres i li posen un logotip i un nom):

Aquí disposen d'eines per tal que cada grup pugui compartir imatges i vídeos, crear fòrums de discussió, escriure en un mur i parlar per xat.

El curs anterior, en lloc de la xarxa social, tenien a Moodle fòrums de discussió separats per grups:

Però la xarxa social és molt més rica i motivadora pel que fa a eines de comunicació i compartir recursos.

3) Per desenvolupar el tema han de cercar informació a la xarxa i anotar els enllaços que trobin interessants. Per compartir aquesta informació utilitzam marcadors socials, amb l'eina Mister Wong. Cada alumne pot tenir a l’eina els seus marcadors amb un usuari propi; a més, s'hi ha de crear el grup al qual s'han de subscriure els membres de l'equip per compartir els enllaços del tema que treballen. Dins de cada grup tenen un fòrum de discussió que els permet coordinar-se en aquest procés de recerca:
4) L'escriptura del desenvolupament del tema també es fa de manera conjunta. N'han de fer dues versions, una ha de ser un document o presentació (amb l'eina col·laborativa en línia Google docs), i l’altra ha de ser una pàgina web (amb l'eina en línia col·laborativa Google sites).

5) Finalment els alumnes m'informen d’on puc trobar els treballs i la recerca d'enllaços anotant aquestes dades al wiki de Moodle que havien utilitzat inicialment per triar el tema.

6) Els treballs en grup es complementen amb un bloc individual fet amb Blogger, que funciona com a diari de l'assignatura. En aquest bloc els alumnes han d'introduir com a mínim una entrada setmanal, en la qual s’informi de què van aprenent a les classes presencials i quins són els avenços amb els treballs en grup. Utilitzam un altre wiki de Moodle perquè cada alumne hi anoti l'adreça del seu bloc.  

 
Adelaida Delgado

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada